לעמוד הראשי
שלום אורח - כניסה | החשבון שלי | מדף הספרים שלי | תיקיות התוכן שלי

עמוד:125

השנים האחרונות שאף הבלט הקלסי לספר ספור , וכך השתלבה הפנטומימה במסכמות הבלט . במזרח הרחוק התפתחה מסרת שונה של פנטומימה , המהוה חלק מן המופע התאטרוני המדבר . הדמויות " מדברות " בעת ובעונה אחת גם במלים וגם במחוות גוף ופנים . אוצר התנועות מגון ועשיר , ועל השחקן להתאמן שנים ארכות כדי לזכר את כלן . בתאטרון ה " קטקלי " ההודי , למשל , ידועים מאה סוגים שונים של מחוות עינים בלבד . הפנטומימה המודרנית הפנטומימה המודרנית , שהתפתחה במאה ה - 20 , התמקדה בבצוע תנועות המכרות מחיי היום - יום . גם התלבושות והאבזרים הנלוים צמצמו ביותר . בדרך כלל הפנטומימאי לובש בגד - גוף בצבע לא בולט . הוא מאפר את פניו בצבע אחיד , לעתים קרובות - לבן , כדי לטשטש את תוי פניו היחודיים ולמשך בכך את תשומת לבו של הצופה לתנועותיו בלבד . אפור הפנים הכבד נראה כמו מסכה בעלת הבעת פנים אחידה . התנועות הן המביעות את הכל . בפנטומימה המודרנית , שלא כמו בפנטומימה הקלטית שהיתה אלמת ודוממת , מתוספים לעתים גם מוסיקה או קולות אחרים ליצירה . כן נעזרים בימינו בסרטי וידאו וקולנוע המקרנים ברקע של הבמה . הפנטומימאים המפרסמים במאה ה - 20 הם ז'ן לואי ברו ומרסל מרטו הצרפתים , לינדסי קמפ הבריטי , ולהקת " לנטרנה מג'יקה " הצ'כית . בארץ העלו שיקה אופיר , סמי מולכו וג'וקי ארקין מופעי פנטומימה בשנות ה - 50 וה - 60 . בשנות ה - 80 וה - 90 בולט בתחום זה הפנטומימאי חנוך רוזן . בלט תאטרון פנימיות נער מוסדות חנוך שהתלמידים שוהים בהם ביום ובלילה . שם הס לומדים , ישנים , אוכלים ומקימים את שאר הפעיליות הלמודיות והחברתיות . ברב הארצות המערביות משרתות הפנימיות , בדרך כלל , שתי קבוצות אכלוסיה : החזקות והנחשלות . הורים בעלי יכלת המבקשים לקדם את בניהם או לחנך אותם לארח חיים מיחד , מוצאים בפנימיה מסגרת מתאימה לכך . כך , לדגמה , קימות פנימיות מיחדות לילדי עשירים , הידועות שבהן פועלות באנגליה ובשויץ , שמטרתן להעניק נימוסים מיחדים ורמת השכלה גבוהה במיחד , או למשל פנימיות המעניקות לתלמידים חנוך דתי , או חנוך צבאי . נערים ונערות שאינם יכולים מסבות שונות להשאר בבית ההורים , או כאלה שיש להם צרך בחסות , בטפול ובשקום , אף הם מתחנכים בפנימיות . ההצטרפות לפנימיה היא לעתים רצונית ולעתים כפויה . סוגי פנימיות הרעיון המונח ביסוד הקמת הפנימיות הוא , שהשהיה הממשכת והרצופה במקום אחד תקל להגשים את המטרות החנוכיות שקבעו יוזמי הפנימיה ומקימיה . ארגונים חברתיים ששמו להם למטרה לעצב התנהגות ולהקנות דעת , אמונות ועמדות בוחרים לכן להקים פנימיות . למשל , בתי - טפר של מנזרים ; חברות ילדים בקבוץ ; אקדמיות צבאיות ; ישיבות דתיות ; סוגים שונים של בתי - טפר מקצועיים כמו בית - טפר ימי ועוד . פנימיות אלה שונות זו מזו מבחינת מטרותיהן , אכלוסית התלמידים בהן , תכניות הלמוד וסוגי הפעילות . יש פנימיות שמטרתן לתקן מצב חברתי , ותפקידן הוא לספק לנזקקים צרכים בסיסיים של מזון , לבוש , הגנה ומגורים , דגמת בית - היתומים . יש פנימיות " טפוליות " , שתפקידן להכשיר ילדים בעלי יכלת הסתגלות מגבלת למלא את תפקידיהם בחברה בצורה מצלחת ויעילה יותר . יש פנימיות המתרכזות בהקנית מימנות כלשהי ומקצועי כמו מכונאות מטוסים וחשמלאות רכב . תפקידה של פנימיה " מתקנת " הוא לשקם , בעקר ילדים שעברו עברות ונשלחו לפנימיה על פי צו של בית - משפט . פנימיות כאלה הוקמו באירופה עוד במאה ה - 19 . בראשית המאה ה - 20 התפתח באנגליה ובגרמניה דגם הפנימיות בישראל מילאו בראשית קיומה של המדינה , וגם בימינו , גורם חינוכי מאחד ראשון במעלה לעולים חדשים ולוותיקים . בתמונה - חניכים מפנימיית הנוער " כנות " .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר
מטח, המרכז לטכנולוגיה חינוכית,חברה לתועלת ציבורית (חל"צ)
© כל הזכויות שמורות למרכז לטכנולוגיה חינוכית ולמוציאים לאור השותפים
אינדקס הספרים תקנון הספרייה על הספרייה עזרה